H νομοκρατία και όχι ο κομφουκιανισμός κυριαρχούν σήμερα στην Κίνα

Για να καταλάβουμε τι γίνεται στην Κίνα πρέπει να ανατρέξουμε στα κείμενα τον νομοκρατών (ή νομικιστών).

Αυτοί βρίσκονταν σε αντιπαράθεση με τους κομφουκιανούς. Η σκέψη του Λάο Τσε και του ταοϊσμού δεν είχε πολλά να πει για τα πολιτικά πράγματα και ίσως ήταν συμπληρωματικά στον κομφουκιανισμό.

Στην Κίνα υπήρχε μεγάλη συζήτηση για την πολιτική οργάνωση την ίδια περίοδο, που εδώ σε εμάς, έγραφε ο Αριστοτέλης. Θα δούμε δύο διαφορετικούς τρόπους σκέψης, ανάλογους με αυτούς που διατυπώθηκαν από τον Μακιαβέλι και τον Πατριάρχη Φώτιο στα βιβλία τους προς τον ηγεμόνα.

Παραθέτω δύο κείμενα νομοκρατών.

Το ένα από «το βιβλίο του ηγεμόνα Σιάγκ» ο οποίος ήταν από τους πιο σκληρούς. Λέγεται ότι όταν πέθανε ο Δούκας προστάτης του, προσπάθησε να διαφύγει. Κατέφυγε σε ένα χάνι αλλά ο ιδιοκτήτης, καθώς ο Σιάγκ αρνιόταν να φανερώσει την ταυτότητα του, τον απείλησε: «Σύμφωνα με το νόμο του ηγεμόνα Σιανγκ κάθε πρόσωπο που θέλει να μείνει σε χάνι χωρίς άδεια πρέπει να παραδίδεται στην δικαιοσύνη». Ο Σιάγκ αναφώνησε: «Είναι δυνατόν ένας νόμος να είναι τόσο ευτελής;» Πέθανε διαμελισμένος,  η οικογένεια του ξεκληρίστηκε και όλος ο κόσμος ζητωκραύγαζε (338 π.Χ.)

Το άλλο κείμενο είναι του πρίγκηπα Χαν Φέι Τζου (πέθανε το 233 π.Χ.). Ήταν μαθητής του κομφουκιανού δασκάλου Συν Τζου, αλλά θεωρούσε ότι στις μέρες του ήταν ανεφάρμοστη η  κομφουκιανική αντίληψη πού βασίζεται στην αρετή και το τελετουργικό. Πίστευε ότι οι απλοί άνθρωποι καταλαβαίνουν τι είναι καλό για αυτούς όσο καταλαβαίνουν και τα βρέφη.

Δημήτρης Γ. Μπούσμπουρας

Αφορμή για αυτόν τον προβληματισμό ήταν οι εικόνες που είδαμε στις 12 Απριλίου από την Σαγκάη με τον αυστηρό περιορισμό 25 εκ. ανθρώπων στις πολυκατοικίες. Η επιβολή του αποκλεισμού γίνεται με πολύ αυστηρό τρόπο και όποιος τον παραβαίνει συλλαμβάνεται.

Οι άνθρωποι ουρλιάζουν στις πολυκατοικίες.

Σκυλιά ρομπότ και drones με μεγάφωνα, μεταδίδουν εντολές.

Αν γράψεις στο διαδίκτυο Σαγκάη θα ακούσεις τα ουρλιαχτά.

Το μέλλον θα είναι έτσι. Οι άνθρωποι σε κλουβιά, σε πόλεις εκατομμυρίων, θα παίρνουν εντολές από μηχανές.

Πολυάνθρωπες πόλεις σημαίνει επιδημίες και αναπόφευκτα αυταρχική επιβολή στο πλήθος.

Καμία ιδεολογία δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.

Ούτε και αν συζητάς για τον Αγκάμπεν πίνοντας μπύρες ή ουίσκι σε μπάρ. Όσο και να κάνεις τον διαφορετικό, το μέλλον έρχεται ερήμην των απόψεων.

Στην φωτογραφία κορυφής το άγαλμα του Σιάνγκ Γιανγκ.

Ένα κείμενο για τον κομφουκιανισμό βρίσκεται εδώ