Για το hip hop

Όταν γράφτηκε αυτό το κείμενο δεν είχε ακόμα καθιερωθεί ο όρος τραπ. Στην πραγματικότητα είναι σαν να διολίσθησε το hip-hop στο τραπ. Διατηρήσαμε το κείμενο όπως ήταν – για να φαίνεται η παρακμή.  

Το hip hop στην Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε φάση εμπορευματικοποίησης. Αφού ενέπνευσε τα παιδιά των συνοικιών να εκφραστούν ραπάροντας πέρασε στις πίστες σαν συμπλήρωμα των λαικο-pop celembrities.

Σαν το punk ήρθε εδώ ως μόδα με στοιχεία αμφισβήτησης. Όπως το  punk αντέγραψε τα πρότυπα που έρχονταν απ’ έξω. Στην δεκαετία του 80 το punk στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη αντέγραφε το Λονδίνο και μιλούσε για ανεργία, ενώ εδώ δεν υπήρχε. Το hip hop παρομοίως αντέγραψε τα γκέτο και τον Έμινεμ όταν ξεκίνησε, ενώ εδώ ήταν άλλες οι συνθήκες.

Σήμερα, που η νέα γενιά βιώνει την παρακμή και την έλλειψη μέλλοντος, το hip hop έγινε μόδα στις πίστες και αντιγράφει τα σεξιστικά σχήματα των πλούσιων dealers ναρκωτικών στα γκέτο με λίγη καμιά φορά κοινωνική ευαισθησία. Στην αρχή ξεκίνησε και διαδόθηκε με κομμάτια που είχαν κοινωνικά μηνύματα. Καθώς το όλο κίνημα είναι συνυφασμένο με την κουλτούρα της απόλυτης ατομικότητας και τον ανταγωνισμό των φυλών κουλτούρας μέσα στην μεγαλούπολη κατάληξε σιγά σιγά, καθώς επιβάλλεται ως άκουσμα και ρυθμός, να γίνει του συρμού.

Σεξισμός, φράγκα, φλερτ με τα ναρκωτικά, επίδειξη που κόλλησε στο ελληνικό «ξέρεις ποιός είμαι εγώ ρε». Γίνεται πλέον μια λαικοpop κατάσταση. Προβάλλεται σαν διαφορετική εξεγερσιακή άποψη. Όμως η ειρωνεία που έχουν οι στίχοι είναι επαμφοτερίζουσα. Μοιάζει καταγγελία, αλλά είναι η αποδοχή της παρακμής.

Το τραγούδι των «Sin boy x Madclip x Ypo x illeoo» «Mama»

Κομμάτι με περισσότερες από 20 εκατομμύρια ακροάσεις όταν γράφονταν αυτό το κείμενο. Ακούστε το επιλέγοντας τους υπότιτλους. Το μαμά που ρωτάνε για το αυτοκίνητο σημαίνει αν είναι έτσι «από την μάνα του», δηλαδή αν έχει τις δυνατότητες ταχύτητας και κρατήματος από την κατασκευή του ή είναι φτιαγμένο. O ράπερ αναφέρει ότι βγάζει πλέον φράγκα από τα raps και όχι από τα drugs. Η όλη αισθητική όμως είναι μέσο για να θαυμάσουν οι πιτσιρικάδες το χόρτο, την κόκα και τα φράγκα – που πρέπει να βγουν πάσει θυσία για να γίνει κανείς celebritie και να τον τριγυρνάνε οι γκόμενες .

Παραθέτουμε στην συνέχεια δύο σελίδες από το βιβλίο του Κρίστοφερ Λας. «Η κουλτούρα του ναρκισσισμού».

Ο Κρίστοφερ Λας αναφέρεται στον όρο Motherfucker και εξηγεί γιατί η κουλτούρα του γκέτο των μαύρων ασκεί τόσο μεγάλη έλξη στην μεσαία τάξη των λευκών. Αυτά γραμμένα 40 χρόνια πριν. Προφητικό βιβλίο που δείχνει πολύ νωρίς πως εξελίχτηκαν τα πράγματα στην Αμερική  από τα σημάδια που ο Λας είχε την διορατικότητα να δει από την δεκαετία του ’70. Το κεφάλαιο απ΄ όπου αντιγράψαμε τις δύο σελίδες έχει τίτλο «Η αποθέωση του ατομισμού»

Αυτά που αναφέρει για την κρίση της μεσαία τάξης είναι απολύτως επίκαιρο στην Ελλάδα σήμερα.

Σχόλιο 2019-05-17 175952.jpg

Σχόλιο 2019-05-17 180043.jpg

Βρισκόμαστε στον πειρασμό να παραθέσουμε πέντε ενδιαφέροντα ελληνικά hip hop κομμάτια. Δύο του Αρτέμη με πολύ καλούς στίχους, ένα του Δωδέκατου Πίθηκου που είναι αντιπροσωπευτικό του hip hop του δρόμου, ένα των Razastar που έχει μια ελληνική μελωδία στο ρεφρέν και ένα αυτοκριτικό του Ευθύμη.

Δημήτρης Γ. Μπούσμπουρας

Αρτέμης – Μαξ (πάθη και αρετές)

Αρτέμης – Το ξόδι

12ος Πίθηκος – Υπήρχαν Πράγματα

Razastarr – Το Φως Του Ήλιου

Ευθύμης – Πού’ν’οι πέννες σας

2 σκέψεις σχετικά με το “Για το hip hop

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.