BiosCoop. Ένα παράδειγμα άξιο προς μίμηση

Το συνεταιριστικό μη-κερδοσκοπικό παντοπωλείο «Βίος Coop» άνοιξε στη Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο του 2013.

Ακολουθεί ένα κείμενο που γράφτηκε ένα μήνα μετά.

Ένας μήνας λειτουργίας του παντοπωλείου BiosCoop

Ο μη κερδοσκοπικός κοινωνικός καταναλωτικός συνεταιρισμός Θεσσαλονίκης τα κατάφερε. Μετά από πολλές προσπάθειες βρέθηκε η κρίσιμη μάζα των 350 μελών και το παντοπωλείο BiosCoop άρχισε να λειτουργεί κανονικά από τις αρχές Δεκέμβρη.

Με γύρω στα 2.000 είδη διατροφής και άλλα προϊόντα,  το παντοπωλείο BiosCoop ισορροπεί παρέχοντας ποιοτικά προϊόντα, σε τιμές χαμηλές για τους καταναλωτές και δίκαιες για τους παραγωγούς, αποφεύγοντας όσο μπορεί χονδρεμπόρους και μεσάζοντες. Το 85 % των προϊόντων προέρχονται κατευθείαν από τους παραγωγούς, κυρίως αγροτικούς συνεταιρισμούς και μικρές παραγωγικές μονάδες. Το υπόλοιπο 15% αφορά προϊόντα μικρών μονάδων παραγωγής που διαθέτουν τα προϊόντα τους μόνο μέσω διακινητών. Γίνεται προσπάθεια τα προϊόντα να είναι από κοντινούς παραγωγούς ώστε να υπάρχει μικρότερο κόστος μεταφοράς και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αφού καταναλώνεται λιγότερη ενέργεια και εργασία κατά την μεταφορά. Δημιουργείται έτσι  το περιθώριο για χαμηλότερες τιμές, μια πιο δίκαιη κατανομή ανάμεσα στους καταναλωτές και τους παραγωγούς και μια πιο φιλική προς το περιβάλλον λειτουργία του κύκλου παραγωγής-διανομής-κατανάλωσης.

Οι τιμές είναι ίδιες για όλους, μέλη και μη, ενώ τα όποια πλεονάσματα στο τέλος κάθε έτους, θα επιστρέφονται στα μέλη και την τοπική κοινωνία, όπως προβλέπει το Καταστατικό του Κοινωνικού Συνεταιρισμού, με απόφαση της Γενικής μας Συνέλευσης.

Πολλά προϊόντα είναι βιολογικά ή τουλάχιστον ορθολογικής συμβατικής γεωργίας με πολύ μικρή χρήση αγροχημικών. Τα προϊόντα είναι εγγυημένης ποιότητας, αφού προηγήθηκε και συνεχίζεται καθημερινά εξονυχιστικός έλεγχος,  ώστε να μην περιέχουν απαγορευμένα χημικά πρόσθετα, μικροβιολογικό φορτίο, μεταλλαγμένα, ληγμένα, ακατάλληλες και μη ασφαλείς ουσίες και άλλα επιβαρυντικά για την υγεία μας και το περιβάλλον συστατικά. Τα ποιοτικά και υγιεινά προϊόντα παύουν έτσι να είναι ακριβά «ντελικατέσεν» όπως την εποχή της ψευδούς ευφορίας που προηγήθηκε.

Το κλίμα μέσα στο κατάστημα είναι πολύ ευχάριστο και διακρίνεται αμέσως ένα πνεύμα αλληλοβοήθειας και αλληλεγγύης. Έχεις την αίσθηση ότι οι 4 υπάλληλοι κάνουν ένα λειτούργημα και δεν αισθάνονται αποξενωμένοι από την δουλειά τους. Τα μέλη υποδέχονται τους νέους επισκέπτες και τους ενημερώνουν για τις αρχές λειτουργίας του καταστήματος και του συνεταιρισμού.

Στην γενική Συνέλευση κάθε μέλος έχει ένα δικαίωμα ψήφου ανεξάρτητα από τις μερίδες που έχει στον Κοινωνικό Συνεταιρισμό. Κάθε μερίδα είναι 150 € και αν θέλει κανείς παίρνει περισσότερες για να ενισχύσει την προσπάθεια.

Στην τακτική τριμηνιαία γενική συνέλευση των μελών στις 27 Ιανουαρίου εντυπωσίασε η παρουσίαση της Επιτροπής Ποιότητας με την εφαρμογή των κριτηρίων για την επιλογή των προϊόντων. Τα κριτήρια, ποιοτικά και κοινωνικά, ήταν πολύ αυστηρά και μπορεί να αποτελέσουν οδηγό και για τους παραγωγούς ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα. Η παρουσίασή τους θύμισε τους μεγάλους καταναλωτικούς συνεταιρισμούς σε Ευρώπη και Αμερική που θέτουν στην πράξη το μέτρο της ποιότητας για τα προϊόντα.

Τα στοιχεία από τον πρώτο μήνα λειτουργίας δείχνουν έναν τζίρο 40.000 €. Τα μισά από αυτά προέρχονται από κατοίκους της γειτονιάς όπου βρίσκεται το κατάστημα. Αυτό επιβεβαιώνει την απεύθυνση σε όλους και ότι δεν είναι μια ελιτίστικη ιδιαιτερότητα. Οι προοπτικές είναι πολύ καλές για την συνέχεια και νέες σκέψεις οδηγούν στην οργάνωση της αλληλέγγυας διανομής μεταξύ μελών και φίλων ενώ απώτερος στόχος είναι να δημιουργηθούν περισσότερα καταστήματα στην ίδια πόλη ώστε να βολεύει περισσότερο για τα ψώνια της εβδομάδας.

Αλλά το πιο σημαντικό στοίχημα είναι, το εγχείρημα να βρει μιμητές και σε άλλες πόλεις. Οι ιδέες της Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας και της Άμεσης Δημοκρατίας διασταυρώνονται έτσι με το αίτημα για παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας πέρα από τα δίκτυα των μεσαζόντων πάσης φύσεως. Είναι καιρός να περάσουμε από  το «κίνημα της πατάτας» και τις «αγορές χωρίς μεσάζοντες» σε μόνιμες λύσεις και να πάρουμε την τροφή και την ζωή μας στα χέρια μας.

Δημήτρης Γ. Μπούσμπουρας

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ρήξη φ. 101, Φεβρουάριος 2014

Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.bioscoop.gr/